Rovio’s ambitie om het Walt Disney van het game-tijdperk te worden lijkt te stranden.

Eind 2013 had het Finse bedrijf gamebedrijf Rovio, maker van Angry Birds, nog 800 werknemers. In oktober 2014 vielen er 110 ontslagen, en nu is het bedrijf van plan nog eens 260 man te laten gaan, meldt TechCrunch. En dat terwijl het jongste spel van Rovio, Angry Birds 2, het best goed doet. Het spel werd miljoenen keren gedownload.

Maar voor het eerst maakt Rovio bij Angry Birds 2 gebruik van het freemium model, waarbij het spel gratis kan worden geïnstalleerd, maar voor extraatjes in het spel moet worden betaald. En dat brengt kennelijk niet genoeg geld in het laatje. In de VS staat Angry Birds op de 42e plaats van spelletjes naar omzet. Daarmee valt het Rovio-product in het niet bij concurrenten als Game of War of Candy Crush Saga.

Freemium werkt niet voor Birds

Het is een teken dat de mobiele gaming industrie een nieuwe fase ingaat. Angry Birds was een van de eerste megasuccessen op de smartphone. Het nieuwe freemium model sluit slecht aan op Angry Birds: het was ontworpen om te worden aangeschaft voor een laag bedrag. Rovio bouwde rond Angry Birds bovendien een heel merchandising-universum op. Maar de marktwaarde daarvan slinkt snel, nu het spel erachter steeds minder populair wordt.

Wie er bij Rovio niet worden getroffen door de ontslagronde zijn de teams die werken aan de Angry Birds Movie. Die moet naar verwachting in mei 2016 uitkomen – en zou wel eens de laatste strohalm voor het bedrijf kunnen blijken te zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl